Slik tar du vare på din sykkel


Sykkelen er for mange uunnværlig i hverdagen. Mange bruker sykkelen, når de skal til og fra jobb eller skole. Det er derfor viktig, at du tar vare på din sykkel, så den får en lang levetid og forblir driftssikker. Du øker samtidig også din og dine medtrafikanters sikkerhet i trafikken.


Vi har samlet en rekke råd til deg, så du kan ta best mulig vare på din sykkel. Alt etter behov, bør du gi din sykkel pleie/service minimum 4 ganger i året.


1. Vask sykkelen

Start med å skylle din sykkel med lettløpende vann evt. med en hageslange (du må aldri bruke en høytrykkspyler, da det kan skade lagerne i hjul og krank). Vask heretter sykkelen med vann og såpe for å fjerne eksempelvis søle og skitt effektivt. Vi anbefaler at du bruker spesielt utviklede rengjøringsmidler til sykler eller bilshampo. Bruk gjerne en separat børste til tannhjul og kjede for å fjerne tøffere smuss. Det er dessuten en god idé å bruke et avfettingsmiddel til kjeden. Skyll heretter sykkelen ren med vann. Avslutt med å tørke sykkelen grundig med en tørr klut.


Etter rengjøring av din sykkel, anbefaler vi at du smører sykkelens bevegelige deler.


2. Smør kjeden

En kjede skal så godt som mulig holdes ren, men den må ikke være tørr. Den må heller ikke være for smurt, for da tiltrekker den smuss og skitt. Hvis du vil unngå en rusten kjede og (for raskt) slitte tannhjul, så hold din kjede smurt. Med en smurt kjede holder komponentene lengre, og gnissemotstanden blir mindre. Dette er med på å gjøre din kjøreopplevelsen enda bedre.

Smør kjeden grundig med en kjedeolje/-spray uten oppløsningsmidler. Det er viktig at du ikke treffer bremseskiver og bremseklosser. Bremsekraften forringes kraftig, hvis de blir smurte. Det er viktig at du ikke oversmører kjeden. Når kjeden er smurt, skal du tørke overskudds olje av med en tør klut, så smuss og småstein ikke setter sig fast. Husk, at du kun skal smøre kjeden – og ikke tannhjulene!


I samme omgang kan du også sjekke, om din kjede er korrekt spendt. Det betyr at kjeden skal være stram, men den må godt kunne gi seg et par cm ved et lett trykk. Hvis du kjører med utvendige gir, er dette ikke nødvendig.


3. Smør alle bevegelige deler

Vi anbefaler at du smører bolter og bevegelige deler på sykkelen, da det forebygger slitasje og rust. Bruk eventuelt en Brunox-spray til dette. Smøringen ligger som en hinne på overflaten, så rust og korrosjon forhindres.


4. Smør bremsene

Du bør smøre dine bremser jevnlig, så dine bremser blir motstandsdyktige ovenfor skiftende værforhold og forebygger slitasje. Du bør dog være oppmerksom på at det er forskjell på bremser, og hvordan de best vedlikeholdes.

Sidetrekksbremser

Du kan saktens smøre sidetrekksbremsers bevegelige deler. Du må også sjekke, at bremseklossene er innenfor ”slitasjegrensen”. Det er typisk en strek på bremseklossen, som indikerer hvor langt ned den må slites. På de fleste sidetrekksbremser kan bremseklossen skiftes, uten å skifte hele bremseskoen. Bremseskoen er en del av bremsen, som holder på selve bremseklossen.

Kabelen til bremsen bør også gå gnissefritt, og det er viktig at bremsen ikke ”henger”. Det vil si, at når du trekker i bremsehåndtaket, så skal bremsegrepet falle tilbake. Den må heller ikke være for stram å aktivere. Hvis den er for stram, er det mulig at bremsekabelen må skiftes. Hvis du ikke har erfaring med dette, så kontakt en fagperson.

Rullebremser

En rullebremse skal smøres med spesielt fett utviklet til rullebremser. Den skal smøres igjennom et lite smørehull på yttersiden av bremsen. Du skal smøre rullebremsen 1 gang årlig.

V-bremser

Du skal smøre en V-bremse på dens bevegelige deler (pass på ikke å smøre klossen). Sjekk klossens ”slitasjegrense” 2 gange årlig. Det er en liten strek på klossens overside, som indikerer, hvor langt ned bremsen må slites. Det er en god idé å skifte dem, hvis de er tett på grensen.

Kabelen til bremsen skal også gli enkelt, og bremsen må ikke være hard å aktivere. Hvis den er det, er det mulig at kablet må skiftes. Hvis du ikke har erfaring med dette, så kontakt en fagperson.

Les mer om vedlikehold av bremser.

5. Etterstramming av sykkelen

Det er nødvendig å etterstramme følgende deler på din sykkel 1 måned etter sykkelen er kjøpt. 



Pedaler (1 gang årlig)

Husk alltid å smøre universalfett på pedalens gjenger. Her kan du bruke en 15 mm pedalnøkkel eller 15 mm ringgaffelnøkkel til at stramme med. Husk, at det er motsatt gjenger (linksgjenger) i venstre pedal, så den skal strammes ”motsatt”. Det betyr at du skal vri motsatt rundt. Pedaler er typisk merket med en ”L” for venstre side og et ”R” for høyre side. Du kan huske hvilken retning du skal montere pedalen, ved å vri frem mot forhjulet på begge sider.


Pedalarmer og hjulmuttere (1 gang årlig)

Du kan typisk bruke en 15 mm ringgaffelnøkkel til å stramme hjulmuttere med.

Sete, styre og diverse bolte og skruer 

Du trenger å stramme sete, styre og diverse bolte og skruer 1 måned etter sykkelen er kjøpt. 

6. Kontroller dekkene

For å unngå unødige punkteringer, er det viktig å løpende kontrollere dine dekk for slitasje, revner og dekktrykk. Dekkets mål samt anbefalt dekktrykk er angitt på siden av dekket. Hvis dine dekk mangler luft, må du pumpe dem. Hvis du over lengre tid sykler med for lite luft, kan du risikere å ødelegge dine dekk. Vi anbefaler også at du jevnlig sjekker dekkene for småstein og fjerner dem, så du minsker risikoen for punkteringer.

Det er også viktig å få strammet eventuelle løse eiker. Hvis det er knekte eiker, bør de skiftes omgående. Vi anbefaler at du kontakter en fagperson for å unngå eventuelle følgeskader på sykkelen.

7. Juster girene

Gir krever forskjellig vedlikehold.

Utvendige gir

Utvendige gir komponenter skal holdes fri for smuss, så de kan bevege seg gnissefritt. Vi anbefaler at du smører de bevegelige leddene i bakskifter og forskifter med en Brunox-spray.

Hvis du kjører med utvendige gir, bør du være oppmerksom hvis du beskadiger giret. Dette kan eksempelvis skje, hvis du velter på sykkelen. Giret kan lett komme ut av justering, og hvis du er uheldig, kan giret ramme hjulet og forårsake stor følgeskade på sykkelen.

Innvendige gir

Innvendige gir er nesten vedlikeholdelsesfrie. Det er kun kjeden som skal smøres etter behov.
Les mer om vedlikeholdelse av innvendige gir og utvendige gir.